onsdag 18 januari 2012

Nick Brandt

I höstas (2011) var jag och nog halva Stockholm (kändes det som..!) iväg till Fotografiska för att se den otroligt hyllade fotoutställningen av fotografen Nick Brandt. Men även om jag är sent ute med att uppdatera er läsare på bloggen i resten av landet (för de av er som kanske inte känner till denna fotograf) så säger hjärtat att detta måste man bara dela med sig, för hans bilder griper tag i ens hjärta och själ.Såg du utställningen? Vad tyckte du?

Texten under följande bilder som visas kursiv, har jag valt att låna från What´s Up Sthlm

För porträttören Nick Brandt är djuren mycket mer än motiv för hans bilder. De är de sista i sitt slag. Drivkraften bakom hans arbete är att hjälpa till att bevara dessa djur för eftervärlden. Global uppvärmning, ökade ingrepp från människan, tjuvjakt, skogsskövling och politisk instabilitet utgör idag stora hot mot de afrikanska djurens habitat. "För mig har alla varelser, vare sig de är människor eller djur, lika stor rätt att leva", menar Brandt och fortsätter: "Den här känslan, den här uppfattningen att djuren och jag är jämställda, påverkar mig varje gång jag fotograferar." Av den anledningen grundade Brandt i september 2010 den ideella organisationen Big Life Foundation, vars målsättning är att bevara Afrikas djurliv och ekosystem.

"Nick Brandt har vigt sitt liv åt att skildra djur- och naturlivet i Afrika. Med sitt hantverk ger Brandt oss en närgången inblick i de vilda djurens privata sfär. Det började 1996 när arbetet som musikvideoregissör förde honom till Tanzania, där blev han fascinerad av landets natur och djurliv. 2001 började han fotografera och två år senare, 2003, övergav han sin framgångsrika regissörskarriär för att på heltid ägna sig åt att fotografera Afrikas djur. Bilderna vittnar om en natur som vi alltför ofta tar för given och utmanar vår passivitet i frågan om miljöförstöring."

Nick Brandt är inte intresserad av att skapa verk som är dokumentära eller fulla av action och dramatik, vilket är vanligt inom fotografi av djur i det vilda. Brandt använder inte heller teleobjektiv vilket är normen inom naturfotografi.

Själv säger han: "Man tar inte ett porträtt av en människa på trettio meters håll och tror att bilden ska visa hennes själ; man går närmare".


Nick Brandts djurporträtt utmanar det stereotypa sätt på vilket djur brukar avbildas. Hans fotografier har väldigt lite gemensamt med de glansiga sidorna i National Geographic. Nick Brandt är helt enkelt ingen vanlig naturfotograf, han är en stor porträttör.

Jag är väldigt glad för att jag fick chans att se denna utställning, den var helt magisk! 60 fantastiska bilder som avbildade en otrolig djurvärd på ett otroligt vackert sätt som tragiskt nog håller på att dö ut pga av mänskligheten.

Hemma i min hall hänger två stora fotografier (planscher) inramade från denna utställning, det både bidrog till Big Life Foundtion och mitt varma hjärta till djuren på vår planet.
//M

till fotografens sida:
NICK BRANDT



1 kommentar:

  1. Vad härligt att läsa ditt inlägg om Nick Brandts magiska bilder! Jag såg också utställningen i höstas och blev helt betagen. Om du vill kan du kika på min blogg vad jag skrev då.

    http://www.tvatrappor.blogspot.com/2011/11/fotografiska.html

    Jättefin blogg du har! Må så gott :) Madeleine

    SvaraRadera