torsdag 20 oktober 2016

Montmartre je t'aime ♥ Part 1

Montmartre, kanske den charmigaste stadsdelen i Paris, på så många sätt.
Sen bor jag ju i dessa kvarter sedan 4 år tillbaka, så jag är extra förtjust i Montmartre såklart! :-)
Namnet "Montmartre" kommer av Mont des Martyrs, "Martyrernas berg"
Montmartre är som en liten by i Paris och är den högsta punkten i Paris belägen på en 130 m hög kulle i 18:e Arrondissement och det är verkligen gata upp och gata ned här. Det är kullersten, gränder och en väldans massa trappor!

 Montmartre är också den mest turistbesökta platsen i Paris efter Eiffeltornet, även om det inte syns på just mina bilder, men jag är uppe med tuppen när jag fotar ;-)
 Montmartre är dock mest känt som konstnärskvarteren i Paris.
Från slutet av 1800-talet blev stadsdelen ett omtalat tillhåll för konstnärer.
Bland de kända konstnärer som verkat i stadsdelen märks bland andra Salvador Dalí, Claude Monet och Pablo Picasso. Montmartre har även ett lika gammalt rykte för sus och dus, som lever kvar än ;-) Ett livligt och charmigt område på många sätt.

 Förutom Sacré-Cœur märks bland Montmartres berömda platser nattklubbarna Moulin Rouge, Lapin Agile och konstnärstorget Place du Tertre.
Mer om Montmartre kommer garanterat :-)

All photos by Magdalena Martin


2 kommentarer:

  1. Jättefina bilder Magdalena! Jag tog ett grymt långt blogguppehåll men är tillbaka igen. Kul att några av er som bloggade när jag var som mest aktiv fortfarande är kvar. En hel del verkar ha lagt ned och andra tillkommit. Det verkar gå bra för dig i Paris - Kul! Hls, Petra

    SvaraRadera
  2. @ColonialEast
    Men ÅÅÅÅÅH va skoj att läsa din välbekanta kommentar, va skoj att du hittat tillbaka och vad KUL att få en kommentar!!! :-D Så sällan, typ aldrig någon som skriver en hälsning på min blogg, tror ibland att jag är helt ensam i kosmos här *skratt* Jag har inte heller varit speciellt aktiv på min blogg de senaste åren, men försöker rycka tag i det igen lite smått och hoppas få liv på den igen :-) Tack fina du och välkommen tillbaka i bloggvärlden! Stor kram och trevlig helg :-)
    MAgdalena

    SvaraRadera