måndag 7 november 2016

Memories from Venice

 Venedig i mitt hjärta ♥♥♥
I september efter att jag varit i Verona, tog vi tåget ca 1 timme resväg till Venedig. Denna stad har varit en dröm för mig att besöka i många år. Nu äntligen blev det av, och OJ vad förälskad jag blev i denna stad!

Gondoler vart än ögat når. Denna vattenstad där inte ens mopeder och cyklar existerar..
Det är promenera eller båt som gäller.




 Det var svårt att se sig mätt på denna stad, i allafall för mig :-)

 Naturligtvis blev det en tur med en Gondol, det är väl nästan ett måste :-)Fast dyrt... 80 euros för 30 min(!) Det är ett fast pris som gäller i hela Venedig för Gondol Ännu dyrare om man vill ha en kvällstur efter solnedgång.
Du behöver inte boka i förväg som en del turistsajter rekommenderar, det kostar bara extra. Såvida du inte vill ha en privat sopran med på turen ;-) Gondoler finns överallt, och det är bara att hoppa på första bästa :-) Här var våran gondoljär. Engelsktalande också vilket var bra då de gärna berättar om både stadens historia och sitt yrke.
 Annars tycker jag inte att Venedig var överdrivet dyrt faktiskt, inte om man jämför. Som Paris ungefär. Mat och vin är fortfarande billigare än i Stockholm. Hotellpriser normala om man väljer standard. Det som var dyrt (för dyrt) är båt taxi och Gondol.




 Jag rekommenderar ca 3 dagar i denna stad :-) Det finns så mycket att se!
Och även om jag tycker mig ha ett bra orienteringssinne, så går man lätt (!) vilse här..




 Ett annat tips är att vara uppe med tuppen, så att du får en liten gnutta chans att få staden för dig själv innan alla turister.


 San Marco platsen


Privat båttaxi, väldigt dyrt! Minimum 60 euros. Så om du planerar ett trevlig restaurangbesök på kvällen som kanske ligger en bit promenad från ditt hotell, ha det i åtanke eller ta med ett par gåvänliga skor i ombyte när du ska hem sent på kvällen ;-) Det finns Bussbåt också, vilket är billigare, men kanske inte stannar i närheten av ditt hotell..





 Ett annat tips är att välja ett hotell som ligger nära en kanal eller tågstationen. Det kan bli långt att gå med packning.. Anländer du via tågstationen kan du anlita en bärare som tar ditt bagage på en vagn och samtidigt guidar dig snabbt till ditt hotell. Kostar ca 20 euros (minns inte riktigt) men värt det! I allafall i mitt fall, då jag hade mycket packning med mig..






 Venedig på kvällen är minst lika magiskt!


Ni som följer mig vet ju att jag även gjorde en fotografering för Jake & Megan i Venedig, några av deras bilder kan du se här>>
Och deras Parisbilder här>>

 Summa av kardemumma..
Jag blev så förälskad i denna stad att jag redan bokat en returresa i Februari 2017! Jag vill se mer :-)
All photos by Magdalena Martin
www.mmphotoart.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar