onsdag 8 april 2009

Operation Trädgård I

Den här veckan har vi börjat att vår-städa och röja i trädgården, och det är med skräckblandad glädje jag sett min man gå loss med häck-sax och såg på diverse buskar och annat! Räddas vad som räddas kan, så ett stort knippe med syrén har tagits in och satts i vas, som förhoppningsvis snart blir härligt grön :)


När vi flyttade till huset var denna gräsmatta snarare en moss-matta, men den börjar ta sig efter mycket skötsel och pyssel och i år kommer den nog vara riktigt fin när den blir grön :)

Vår tomt är på ca 1400kvm, det är en kuperad tomt med både sten, berg, gräsmatta, ett fd trädgårdsland, syrénhäck, kaprifol, klematis, cypresser, vildvinsrankor, pioner, svart vinbärsbuskar, 3st äppelträd, rhodedendron, massa björkar, ek, några granar, en riktigt stor och grann lönn (min favorit) och en massa annat. Vi har även ett ca 60kvm stort altandäck. Till detta hör alla drömmar och planer om ny plantering och andra projekt.

När man köper hus ingår ibland saker som sett sina bättre dagar, här är skjulet som "gud glömde" och detta ska faktiskt rivas (!) denna vecka :) *tjoho*!
Jag kommer även att återvinna lite av skjulet, men till vad får ni se senare ;)

Här kan man ana trädgårdslandet jag aldrig har tid med, sen ska det erkännas att jag inte heller har de "grönaste fingrar" så det har aldrig blivit några morötter och potatisar här inte, viljan fanns en gång ;)
Så nu ska det blir gräsmatta i stället och tomten kommer att kännas lite större.
Bakom ser ni syrénhäcken. Lite mer gröna bilder av vår tomt kan ni se här>>

På den här stenhöjden vill jag plantera massor av lavendel! Den ligger i sol hela dagen så jag tror att de kommer att trivas. Ett böljande lila fält av dofter :-D


Samma stenhög sett från andra hållet, mera berg i bakgrunden och gräsmattan.

Vår härliga rhodedendron häck utanför huset, ca 7-8 m lång.
klicka på bilden så får du se en sommarbild av den :)


En del av vårt altandäck som håller på att slipas för inoljning. Klicka på bilden för att se *sommar* :)

Jo, det finns att göra! Har blivit inspirerad av andra bloggar som visar sina trädgårdsprojekt så det får väl bli en liten följetong på vårt projekt också :) Fortsättning följer alltså allt medans det både blir grönare, rivs och planteras nytt :)

Ha en fortsatt härlig vecka!
//M

14 kommentarer:

  1. Vad trevligt att få en glimt av din trädgård. Jag kan riktigt se hur vackert det kommer att bli med lavendeln. Ha en skön påsk!/Merja

    SvaraRadera
  2. Hej !!!!!
    Härliga bilder......nu och tidigare.....och härligt med olika projekt....även ute....lavendel låter som en dröm......en fransk dröm i Svedala....inte dumt alls....Jag håller på att arbeta på en av mina drömmar......för att en av dessa kanske kommer att gå i uppfyllelse.........och har försummat många bloggar på sistone.....men tiden räcker ju inte till allt,utan vi måste ju alla prioritera........
    Önskar dig nu i förtid en alldeles härlig Påsk.....!!!!
    Jag lämnar nu Rom.....och åker till havet......
    Ha det gott,
    Kram,
    Monica

    SvaraRadera
  3. oj jisses, vilken stor trädgård och altan

    SvaraRadera
  4. Jag är lite avundsjuk på er rhodedendron ..jag vill ha men inte maken..eehh som om han får bestämma?
    Får se om jag kan skaffa några buskar i sommar..det är ju stört kul att gå och plocka knopparna i början av våren..(ska visserligen ha tid till det oxå)..är lite nyfiken vem av er är det som plockar de gamla knopparna??
    Förhoppningsvis kommer det massor av trädgårdesbilder från oss på bloggen i helgen..(Om vädret tillåter)
    Puss & Kram

    SvaraRadera
  5. Hei! Så herlig og vårlige bilder av hagen deres!! Ser deilig ut! Håper det er fint vær i Stockholm om dagen også?!

    Ha en fin påske!

    Klem Anette:)

    SvaraRadera
  6. O ja plantera lavendel där du tänkt det. Det är så vackert, och platsen du valt är säkert idealisk.

    SvaraRadera
  7. De är gött att greja så som ni gör nu i trädgården!!! Vi har precis som ni bott "här" sedan förra vintern... Så de är extra kul att planera o fixa nya grejer så att de blir som man själv vill :-)

    Jättefina sommarblder oxå...
    Snart blir de grönt igen :-)

    Kram L

    SvaraRadera
  8. Hej Magdalena,

    Vilka härligt våriga bilder från en fin trädgård!

    Grattis till omnämnandet & att du finns med i pressen :) Jätteroligt!!!

    Önskar dig en riktigt Glad Påsk!

    Kram/jes ♥

    SvaraRadera
  9. Oj vilken trädgård! Massor av jobb men en underbar plats att njuta på kan jag tänka mig. Vi sätter igång med vår altan nu i helgen - puh! :)
    Tänkte också passa på att önska dig en riktigt glad påsk med massor av påskgott och mys med de dina.

    SvaraRadera
  10. For en fin naturtomt! kommer til å bli flott! Og så god plass ;)
    Klem Maria fra Idekroken

    SvaraRadera
  11. Ah, härligt med trädgårdsfix!

    Nu har jag äntligen varit hemma i Gbg och hämtat ut mobilen, så fin den var - lika fin som jag trodde och hoppades...! Blir fler beställningar så småningom, det kan du räkna med! Kolla bloggen, la upp några bilder där...

    Ha en riktigt skön påsk, kram Caroline

    SvaraRadera
  12. Vad kul att du har gått loss med kameran i trädgården. Vilken potencial trädgården har. Tror nog att lavendeln kommer att trivas bra där på berget.
    GLAD PÅSK:O)

    SvaraRadera
  13. Vilken fantastisk altan!!!
    Härligt med en stor trädgård, vilka möjligheter som det medför.

    Ha en härlig påsk!

    Kram Torparfrun

    SvaraRadera
  14. Så stor och härlig altan ni har! Härligt med vår när man kan pyssla på i trädgården!! Glad Påsk!!

    SvaraRadera