måndag 20 april 2009

close up & fototips



foto: Magdalena
Fototips; Jag tycker det är väldigt roligt att ta närbilder på saker och ting, man får en helt annan upplevelse. Och man måste inte vara ett proffs med en dyr kamera för att ta roliga bilder nära inpå. Vad man bör tänka på är att; vara väldigt stadig på handen, ju stadigare och fast grepp du trycker av bilden på desto skarpare blir bilden. Sen är ljuset väldigt viktigt (dagsljus utan blixt) Vänta med att trycka av tills du hör att kameran har fokuserat. Kan den inte fokusera kanske du är alldeles för nära objektet, prova att flytta lite eller ändra vinkel tills det går att knäppa av.
Testa även att fotografera från flera olika vinklar!

På bilderna ovan ser ni just närbilder av den här modellbåten
Classic yacht, 1930 från butiken.
och jag har fotat den utomhus i dagsljus (eftermiddag) på ca 10-20cm avstånd.

Jag får ibland frågor på mailen vilken kamera jag fotar mina bilder med och jag har nämnt det förut, men skriver igen :)
Canon 450D.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar