torsdag 12 september 2013

Back to school.. (Sorbonne)

Trötta Sorbonnestudenter på en trappa utanför Universitetet, snyggt par som  fastnade i kameran på väg hem en dag :-)  

 Ja, då var det "back to school" igen. För de som hänger med vet ni att jag pluggar franska på Sorbonne sedan februari i år och jag klarade vårtentan i maj, puh! (Se inlägg här>>) Nu läser jag alltså vidare en hösttermin. Men till min fasa har jag hamnat i en högre nivå än jag hade räknat med, så egentligen är jag inte alls så glad som jag ser ut på bilden. Snarare ganska orolig om jag kommer klara höstterminen.. För om jag ska vara helt ärlig så har jag egentligen inte tid att plugga... Hur mycket jag än vill lära mig franska någorlunda flytande så är inte att plugga min prioritering just nu dessvärre eftersom jag har mycket jobb och nya projekt att ta tag i under hösten. Vilket inte går hand i hand med universitetsstudier och prov... oj oj..hur ska detta gå..

Grammatik är ju inte det roligaste, och läxorna och testen är många och svåra..

Eftersom många av mina vänner i Paris pratar engelska mer eller mindre, har jag blivit lite "lat" med inlärningen av franskan med anledning av tidsbrist eftersom jag jobbar med mitt fotograferande samtidigt och har inte varit tvungen att lära in mig lika snabbt som jag kanske hade räknat med.. Sen känner jag inte stressen, jag är ju i Paris för att stanna och sakta men säkert kommer språket mer och mer..det får ta den tid det tar ;-) Även om viljan finns så finns inte alltid tiden och energin till allt samtidigt. 
Men visst kan jag mer franska i dag än för 8 månader sedan, det som går fortast är faktiskt att förstå och läsa, men att prata flytande är svårare. Franskan är inget lätt språk grammatiks, det är mycket att tänka på i presents, passé compose, futur osv osv osv, för att inte nämna feminint och maskulint och alla dessa undantag de har...ja ni hajjar..Engelskan är ju rena barnleken mot franskan. Sen ska man ju även bygga upp ett ordförråd, det är ju inte bara att förstå grammatiken, man ska ju veta vad saker och ting heter också. Det tar tid om man inte är född med en naturlig språkbegåvning och har lätt för språk. 

Jag har trots alla "fördomar" och normala franska "problem" tagit mig fram ganska bra här än så länge på skolfranska och engelska. MEN jag har haft hjälp av vänner när det behövts för de något mer byråkratiska måsten och problem som kan dyka upp. Allt från bankkonton till diverse kontrakt och avtal. Jag har även haft lyckan att bygga upp en stor vänkrets här som pratar både franska och engelska vilket underlättar mycket på både gott och ont ;-) 

Sorbonne är stooooort och jag tror att runt 20.000 elever studerar här i ämnen mellan himmel och jord. Därför är även klasser och ämnen uppdelade i olika byggnader runt om Sorbonne i Paris. Mellan mina klasser i dag tog jag en tur på den vackra innergården på Sorbonne, mobilfoton dock så ni får ursäkta bildkvalitén. Min skolväska är så tung med böcker så jag orkar inte släpa med mig kameran på stan när jag pluggar.

Nä nu blir det hundpromenad i regnet, hösten smyger sig på här i Paris och temperaturen varierar mellan 14-20 från ena dagen till en andra. Sen blir det djupdyk ner i grammatikböckerna, mycket läxor tills i morgon, puh!

4 kommentarer:

  1. Pepp pepp, du klarar höstterminen också för även om man skulle kunna klara sig på hjälpligt bra franska, lite engelska o så lite förstärkt med kroppspråk så finns det nog inget som slår ett flytande srpåk..imponerar alltid! Pepp pepp igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för pepp!! :-) Det behöver jag :-) Ska göra mitt bästa! Kram!

      Radera
  2. Vill bara tala om att jag uppskattar dina inlägg väldigt mycket. Tack för att du delar med dig av livet i Paris...

    SvaraRadera