söndag 27 januari 2013

en dag på stan

 I dag vaknade jag upp till det här.. Perfekt museumväder!! :-)

 Sagt och gjort, tog jag min buss (95:an) direkt ner till rue de Rivoli/Louvren som tar ca 20 minuter hemifrån mig med buss och ställde mig i kön..

 Försökte komma undan med mitt studentkort och lite rabatt, men haha, det gäller endast upp till 28 år...så 9,50 euro kostade inträdet.


 Min *stora* kamera var inte välkommen (tillåten att fota med), så dessa bilder är tagna med mobilkameran. Alla dessa vackra kläder är i original(!) och satta bakom glasmontrar. Otroligt vad småväxta och "petit" de var på den tiden, herrejisses att de kom i kläderna(!) svårt att återge på bild, men detta är kläder för 12 åringar i våra mått mätt.. Vackert i allafall och kul att se.

 Sen blev det en tur på stan..och till en favoritgata att stanna upp på, nämligen

 ..och fikapaus :-) på en uteservering! Det var faktiskt snö i Paris för en vecka sedan, men nu är ordningen återställd och man kan sitta ute igen :-) Runt 11+ här på dagarna nu, skönt!

 På väg hem med Metro 3..
och hittade faktiskt en "ny" Metroskylts-variant jag inte fotat förut, trodde jag gjort alla, men icke!

 Hoppade av Metron vid Operan för att byta till min buss 95 hem..
Detta var min dag i dag, MEN jag tillbringade faktiskt en timme på en annan vacker plats idag, mer bilder om det visar jag senare ;-)

ett liten glimt..


Cimetière de Montmartre.. more to come!

3 kommentarer:

  1. Halloj !!
    Kul att följa med på din dag !! Härliga bilder som vanligt:)
    Kyrkogården verkar se ung.likadan ut som den gör här i Rom,antar att den i Paris också är så stor att man kan åka runt i bil. Kan ju bara inte låta bli att jämföra likheter/olikheter ,även om jag kanske inte borde :) Ha en härlig måndag !!
    Kram,
    Monica i Rom

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dag du haft! Paris är verkligen vackert!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Tack Magdalena för rundturen i Paris. Det kändes faktiskt som om jag var med..../ Kram Agneta i Karlstad

    SvaraRadera