måndag 28 maj 2012

Djurgården & barndomsminnen

 Vilket underbart väder vi har haft i helgen, nu är det sommar! Som Stockholmare utan landställe tar man sig gärna ut till Djurgården när vädret är så här fint, sagt och gjort i går var jag på den vackraste ön i Stockholm :-)


 Djurgården har också ett annat speciellt ställe i mitt hjärta, för här bodde jag när jag var liten :-) i fastigheten längst bort på bilden, på Andréegatan 5. En av de bästa minnena jag har från den tiden är att man som boende, hade frikort på både Skansen och Gröna Lund! Man kunde springa dit jämt(!) som barn, ja ni förstår vilken lycka. Sen var det nästan lite av en Madickenvärld att växa upp på Djurgården, gamla hus, små gränder och underbar natur. Jag har flyttat runt ganska många gånger under mitt liv, men i den här miljön trivdes jag nog allra bäst! Inte så konstigt kanske :-) Här ute på Djurgården står tiden stilla, och det är nästan som om jag kan se mig själv springa ut genom den porten som liten flicka, när jag står och tar bilden...nostalgi.

Och det var just i Djurgårdskolan jag tog mina första stapplande steg i att lära mig läsa, räkna och skriva skrivstil :-) (skriver man skrivstil i skolan idag??)

och i 1:a klass, då såg jag ut så här, sött ;-) året var 1979. Och med Skansen som granne till skolan hände det ibland att man sprang dit på lunchen och köpte sockervadd! :-) Underbara minnen och jag har fortfarande vänner för livet från denna tid.



 En av mina äldsta och bästa vänner idag från just denna skoltid växte upp i detta fina gamla trähus som nästan har en lite New England känsla eller hur! Den grå färgen tycker jag är så fin.

 Så i går på Mors Dag var jag och Anna och hälsade på hennes mamma och passade på att grilla i det helt underbara vädret :-)


 mums! Anna mästrade som vanligt grillen på bästa sätt, när hon är i farten gör man bäst att bara titta på :-)
 

 och njuta av den underbara trädgården med den stora gräsmattan och närheten till vattnet!



 
  Finns det något vackrare än gamla trähus i svensk sommarprakt, så fint!
 Doftande och blommande rabatter..


Och även väldigt gamla brygghus där tiden stått stilla..jag är förundrad av att detta står kvar, för det ser ut att kunna falla i när som helst!
 
Ja, det blev en fantastiskt härlig dag på Djurgården i går och en väldigt trött men lycklig hund :-)

Mer bilder ifrån Djurgårdstaden och Gröna Lund hittar du här>> från ett äldre inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar