torsdag 14 juli 2011

Bonjour Paris!

Så, då har jag för tredje gången i år (!) landat i min favoritstad, ja förutom Stockholm då förstås ;-)



Just nu sitter jag vid Café de la Paix som ligger precis utanför Opera Garnier och väntar på att Malin ska sluta jobbet för idag. Så jag passar på att blogga lite :-) Men för att få en internetuppkoppling var jag tvungen att gå in på anrika Hotel Continental som ligger vägg i vägg (hua, här skulle inte jag ha råd att bo..) Snart blir det hem till Malin så jag får packa upp. Och efter det blir det ut i Parisnatten och kvällens festligheter vid Eiffeltornet! :-)

Lite färdtips till Paris:

Jag föredrar att flyga Air France till Paris, eftersom det är smidigast. Du kommer till den bästa terminalen på Charles de Gaulle, både dit och hem och alla transfer finns. Jag har provat många bolag och varianter, men Air France tycker jag är bäst, dessutom ingår alltid både mat och dryck. Min resa nu till exempel kostar 1800kr tur och retur.

Från flygplatsen kan man välja att ta tåget RER, som motsvarar Stockholms pendeltåg, kostar ca 110kr och tar ca 30-40 min in till Paris. Flygbussen (Roissy bus) kostar ca 90kr och stannar centralt vid Opera Garniér. Eller så kan man ta en taxi, som tar ca 15-20 min och kostar ca 450kr. Obs Taxi i Paris och övriga Frankrike tar extra betalt för bagaget, ju mer packning du har desto mer extra tar det. Har tyvärr inte riktigt koll på hur mycket det är, men räkna med ca 10-30 kr extra utöver taxan.

Taxi överlag är billigare i Paris än i Stockholm, om man tar en bil på gatan utan framkörningsavgift, så det kan man unna sig ibland tycker jag eftersom avstånden är stora! Däremot är det ganska svårt att hitta en bil på gatan på kvällen, så leta efter en taxistolpe eller boka! Obs, få bilar tar kort, så fråga för säkerhetskull innan eller ha kontanter till hands. För 10 euro kommer du långt i Paris i en taxi, glöm inte att ge lite dricks :-) 5-10kr blir bra.

Nu slutar Malin på jobbet, dags att dra resväskorna mot Rue Jean Baptiste Say!
Bisous!

3 kommentarer:

  1. Anncathrine Blommiga Rutan14 juli, 2011 20:09

    Åhh, blir så avundsjuk! Älskar Paris! På Cafè de la Paix har jag sutit många gånger! Ha det så underbart där i Paris!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig Paris lektion;) Underbart att vara där och bara njuta av alla cafe och shopping. Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Åh, jag älskar Paris! Ha det så underbart där!

    SvaraRadera