onsdag 15 april 2009

Altan planering

bild från förra sommaren
Som jag berättade i ett tidigare inlägg längre ner så har vi en altan, den håller nu på att slipas och målas in med acryllack, kommer bli såååå fint! Från att varit ett vintertrött altandäck börjar förvandlingen till en riktigt härlig uteplats. Det gör så mycket med ny färg!


Jag frossar i trädgårdsböcker just nu efter inspiration och goda råd, så härligt att bläddra i! Givetvis handlar man böcker efter sitt eget behov och intresse, men dessa böcker kan jag rekommendera, inköpta på bokrean både förr och nu.
  • Stora Trädgårdsboken (bibeln!)
  • Sten i trädgården, Nils Skaarer
  • Trädgårdsdesign, Ann-Christin och Dan Rosenholm
  • Prydnadsgräs, Susanna Widlundh
  • Uteplatser, Andi Clevely
  • Gabriellas Trädgård, Gabriella Dahlman

En tur till Zetas trädgårdshandel tillhör definitivt våren till! och de blir fler turer dit. I helgen som var, var vi där och mest tittade samt tog en riktig kaloribomb till fika *jösses vad gott*

foto: magdalena/par courrier
Även fast jag personligen drömmer om Italienska och Franska trädgårdar så får man inse sina begränsningar med vad man har att arbeta med och anpassa sig efter hur det ser där man bor. Men jag tror att slutresultatet blir bra ändå :)
Har hitta dessa krukor i 3 olika storlekar och tänkt att köpa hem 3-4 st likadana grupper och placera ut på altanen (den största krukan är 45x45x45cm) I den lägsta terracotta-krukan har jag tänkt mig Lavendel, och i de mörka blir det nog Prydnadsgräs. Jag är ute efter något stilrent men ändå medelhavs-känsla, något som kan växa på höjden och få det ännu mer lummigt på altanen :)
Hade ni en aning om hur mycket olika grässorter det finns! Massor av fint att ha i trädgården eller i krukor, like!

Jag är väldigt förtjust i alla former av oljelampor och facklor som blir så vackert utomhus, i butiken finns sedan tidigare ett sortiment av den oljelampan ni ser på bilden längre upp och denna ni ser här på pinne kan jag ta hem på beställning. Jag kommer att handla 2 st sådana till mig själv :)

Butiken uppdateras med nya bilder hela tiden och en ny grupp:
Trädgården under Detaljer
har kommit, där har jag lagt in de befintliga produkter som finns och passar att ha utomhus, ta en titt :-D

Missa inte heller att hälsa på mig i
Loggenbloggen>>
där jag skriver om min arbetsvecka :)


Ha en fin dag!
//M

7 kommentarer:

  1. Tack för inspirationen till altanen!
    Själv drömmer jag om såna där plastfåtöljer som ser ut som rotting... :)

    Ha en solig skön vecka!

    SvaraRadera
  2. Hmm,sånna oljelampor ligger typ slängda över hela vår trädgård? Haha hittade 4 stycken igår när jag rensade upp och....slängde dom (ups)
    Du hade kanske velat haft dom?
    Hur går det med lupinerna då? Har du sått några?
    Hur lyckas du få me maken till trädgårdarna? Jag lockar med godis och ..allt.. men får ta med mig pappsen istället! (vilket iochförsig är mycket bättre hahaha).
    Vi syns snart!! Hittat några biljetter än?

    SvaraRadera
  3. Hej Magdalena!

    Vad kul att se hur ett ny altan växer fram; färg kan verkligen göra underverk!
    Känner igen de fyrkantiga krukorna Du visar. Har dem i flera storlekar och höjder och trivs jättebra med dem. Enkla, stilrena och snygga att ställa i grupper också. Tyvärr har det spruckit ur bitar ur ett par av dem under vintrarna fast de varit tomma och stått skyddat, men det kanske man får räkna med i vårat klimat även om produktinformationen säger något annat...

    Vill tipsa Dig om en "ny bibel" när det gäller växtbok. Boken heter "Blommor och buskar" och ges ut av Blommor och Buskar Förlag KB. Boken är tidigare utgiven i fyra upplagor och nu i december kom ännu en. Den används utav parkförvaltningar, bostadsföretag, trädgårdsutbildningar, studieförbund, privatpersoner, ja, alla som har intresse av trädgårdar och växter. Gå in på www.blommorochbuskar.se för att se och läsa mer. Kanske kan det vara något? :)

    Vänliga vårhälsningar och kram från Karin.

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastiskt fin altan ni har! lycka till med trädgårdsarbetet.
    /Vimsingen

    SvaraRadera
  5. Sötaste Magdalena! Det var nu länge sedan jag var inne hos dig och jag blev så glad när jag såg att du hade en ny blogg. Jag hade svårigheter komma in när du för kanske ett år sedan bytte namn och jag fick din invitation att hälsa på. Sorry, att det inte funkade då - MEN NU ÄR JAG HÄR.

    Tydligen har du flyttat under tiden. När hände detta? Jag har läst tillbaka i din blogg, men eftersom du varit så aktiv har jag inte hunnit med allt, så kanske har jag missat där du ev. skriver om en flytt. Jag trodde ju du bodde inne i stora staden i våning.

    Hur som helst - du har en härlig blogg och det kommer att bli ett sant nöje att titta in till dig litet då och då.

    Låt mig nu hoppas att Par Courier ger utdelning och går bra för dig. Så hoppas jag du, maken och Nelson mår finfint. Sköt om dig vännen och en stor stor kram från mig.

    SvaraRadera
  6. Din altan kommer att bli kanon snygg med några sådana där grupper med krukor.
    Dvärgbambu är härligt när vinden rasslar i den. Men det finns ju hur många fina grässorter som helst som du redan verkar ha upptäckt med boken du har.
    Gillar den där höga oljelampan som du tydligen tar in på beställning, vet att du inte svarar på pris här, men jag undrar...
    Kan riktigt se grannarnas frågande minner när du släppar ut din *trädgårdshandel* som jag ser framemot nya bilder utav.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  7. Javisst lite färg gör underverk. Fint blev det.

    SvaraRadera