onsdag 22 april 2009

Af Chapman



foto: Magdalena
I förra inlägget visade jag en modellbåt och då är nästa steg naturligtvis...ett fartyg : ) Och ett väldigt riktigt sådant, det vackraste vi har i Sverige (?) tycker jag i allafall.
I går tog jag med mig kameran in till stan och fotograferade en given siluett i Stockholms hjärta;
Af Chapman

Några av dessa bilder finns att köpa här>>



foto: Magdalena
Oavsett om man bor i Stockholm eller varit här som turist har man nog med all säkerhet sett detta vackra skepp som ligger just vid Skeppsholmen, mitt emot Gamla Stan och slottet.

Rosen på bild hittade jag på däck, torkad och kvarglömd..




foto: Magdalena
Af Chapman
har nyligen gått igenom en totalrenovering (2006-2008) men är nu tillbaka på sin plats sedan ett år tillbaka och riktigt glänser av stolthet. Tänk att rep kan vara så kul att fotografera (!) det blev många sådana bilder:)


Jag är inte riktigt bevandrad i alla namn och uttryck på allt som finns på ett fartyg, men jag vet att minsta detalj har ett väldigt bestämt namn och uttryck, så om det finns någon expert av er därute som läser får ni gärna berätta och dela med er så lägger jag till det :) ange i såfall till vilken bild det gäller.



foto: Magdalena
Det finns otroligt mycket vackra detaljer och här skulle jag kunna tänka mig att fotografera många miljöbilder :)






foto: Magdalena
Af Chapman
är en stålfullriggare och byggdes 1888 i Whiteheaven, England.
Och ända sedan 1949 har det varit ett vandrarhem, så alla har chansen att kunna övernatta på detta fartyg!
Vill du veta mer om vandrarhemmet och priser för övernattning så gå in på deras hemsida här:

STF Vandrarhem Af Chapman


foto: Magdalena
Eftersom jag var så upptagen med att fotografera detaljbilder så glömde jag att fota fartyget i sin helhet, så bilden nedan har jag lånat från Wikipedia, där ser man skeppet vackert upplyst i sommarnatten från Gamla Stans sida.


bild lånad från Wikipedia
Af Chapman, en del av Stockholm


bild lånad från Wikipedia

Skepp å hoj!
/Magdalena

11 kommentarer:

  1. Vad kul att se den i så fint skick. Jättetrevliga bilder som vanligt!! Hoppas vädret bättrar sig och blir varmare så man kan sitta där och äta glass snart igen. :)

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiskt fina bilder du tar! Jag har en likadan kamera som du, men jag får knappast aldrig till några fina bilder. Det beror alltså inte på kameran - utan på den som står bakom!
    Skriver sällan inlägg, men är inne ofta hos dig och kikar!
    Ha en bra dag!
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  3. Men jisses!

    Såna bilder vill jag ha inramade i svart vitt!!!! Då vet jag var jag ska styra kosan snart och plåta lite. Inte för att de lär bli lika fina som dina men ändå....

    Kram!
    Mia

    SvaraRadera
  4. Japp håller med detta är Stockholms vackraste siluett.
    rep är snyggt och kul att fota.
    Kram:)

    SvaraRadera
  5. Beautiful photos!!
    Greetings..Elle

    SvaraRadera
  6. Hej Magdalena!!!

    Vilka helt underbara bilder - superfina! Du är verkligen duktig vännen!

    Kram Jes

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Magdalena!

    Vilka fantastiskt fina bilder! Du kan konsten att fånga känslan i ögonblicket. Tack för att Du delade med Dig ögonblicken från Af Chapman! :)

    Soliga hälsningar från Karin.

    SvaraRadera
  8. Jag älskar båtar, men jag håller med dig, det här är nog den finaste av dem alla! Igår kväll såg jag den i skymningen i det spegelblanka vattnet, så otroligt vackert att det nästan inte såg verkligt ut. Tur att de renoverade den så att vi och kommande generationer få njuta av den länge till!

    Kram,
    Ann

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt fina bilder.
    Suveränt duktig är du ;)

    SvaraRadera
  10. Vilka fantastiska bilder !!!!


    Kram Torparfrun

    SvaraRadera
  11. Tack alla ni, vad glad jag blir! :-)

    SvaraRadera