tisdag 9 december 2008

Jasper Johns

Jasper Johns,
född 15 maj 1930 i Augusta, Georgia, USA, är en amerikansk konstnär verksam i New York. Utbildad vid University of South Carolina, Columbia, South Carolina 1947-1948. Johns är kanske den främste företrädaren för popkonsten och har en självklar plats i 1900-talets konsthistoria med sina vaxmålningar av amerikanska flaggor från 1950-talet. Dessa flaggor avbildade den amerikanska flaggan med vaxfärgens tjocka, måleriska yta ovanpå knappt urskiljbara tidningsutklipp. I sin samtid väckte de en debatt om huruvida en målning kunde vara det den föreställde. Kritiker påstod att Johns skändade flaggan, när konstnären själv menade att konstverket var flaggan. Johns var inspirerad av dadaism och Marcel Duchamp.

källa: Wikipedia

Ny tavla till butiken


Två gånger har jag varit till New York, och har planer på att försöka ta mig dit nästa höst igen, dessutom bor min svåger med familj i Connecticut och vår guddotter finns ju där. Så anledning finns det alltid. Men annars håller jag mig helst till Europa om möjligheterna finns och hjärtat får bestämma :) Trivs bäst på denna sida om havet!

Julklapps tips kanske? :)
Art Deco Flight


När jag igår tog dessa bilder kom jag att tänka på Rocky filmerna, ni vet...
Sylvester Stallone, och sen spann det vidare på The Boss - Bruce Springsteen...
"Born in the USA" har jag faktiskt på LP-skiva (ni som minns LP) någonstanns, i någon dammig flyttkartong, väldigt bortglömd..
Tror att jag fick den när jag fyllde 13..men utan grammofon kommer jag inte långt med den idag..



Allt på bilderna ex fåtölj och spis hittar ni i butiken
www.parcourrier.se


Have a nice day!
:)

5 kommentarer:

  1. Grattis till vinnarna.
    Min Born in the USA är framtagen och står nästan på hedersplats i både LP-skiva och CD.

    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Hej Magdalena! Den där tavlan är jättefin! Och kul att höra lite om bakgrunden också. Kram!!

    SvaraRadera
  3. Jag hänger på till Usa, vilken del ska vi till?? Texas,Florida..?? Skulle vilja ta en tur förbi Main oxå (hälsa på Stephen Kings hemtrakter)
    Du vet att man kan köpa billiga nya grammofoner?
    Jag ska nog ta fram min och alla mina dammiga LP skivor..och ha en liten tjej-kväll..då får du komma ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Du har förmåga att omsätta tanke till bild.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Å så mycket snyggt vännen! Bilderna är underbara...

    Alltid lika mysigt att kika in här!

    Kram Jes ♥

    SvaraRadera